ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΓΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ – Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ

ΚΙΝΕΖΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ

ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΕΣ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΕΙΣ ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΗΡΩΩΝ, ΠΟΥ ΖΩΝΤΑΝΕΨΑΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΤΑΙ, ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΩΝ, Η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΤΕΡΑΣΤΙΟΥ ΠΛΗΘΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.

                                                                                                                 Της Αντωνίας Τρουμπούκη

Στο πλαίσιο ανάπτυξης διεθνών πολιτιστικών συνεργασιών με αντίστοιχους φορείς άλλων χωρών, το Καλλιτεχνικό Επιμελητήριο πραγματοποίησε στο Ίδρυμα “Μιχάλης Κακογιάννης” από 23 Νοεμβρίου έως 3 Δεκεμβρίου την 2η έκθεση Σύγχρονης Τέχνης από τη Σαγκάη.

   Στην έκθεση παρουσιάστηκαν 60 σημαντικά έργα επιφανών Κινέζων Καλλιτεχνών, που ασχολούνται με την τέχνη των κόμικς για την Κίνα, ακουαρέλας ή κινέζικης ζωγραφικής για την χώρα μας, έχοντας ως θέμα τους “μύθους δημιουργίας της Κίνας”

Στα εγκαίνια της έκθεσης 23 Νοεμβρίου 2017 παρευρέθηκε αντιπροσωπεία από την καλλιτεχνική κοινότητα της Σαγκάης, που αποτελείτο από τον κ. XiaLeiΑναπληρωτή Διευθυντή του Τμήματος Εκθέσεων της Ένωσης Καλλιτεχνών Σαγκάης, τη κα LiuYinaΓενική Γραμματέα της Ένωσης Λαογραφικής Λογοτεχνίας και Τέχνης, τον κ. WeiPengΣτέλεχος του Τμήματος Κοινωνικών Καλλιτεχνικών Υπηρεσιών της Ομοσπονδίας Γραμμάτων και Τεχνών Σαγκάης, τη κα TaoLanΔιευθύντρια του Γραφείου Κέντρου Ανάπτυξης Τεχνών της Σαγκάης. Επίσης παρευρέθηκαν πολλοί επίσημοι εκπρόσωποι του επιστημονικού και πολιτικού κόσμου, μέλη του ΔΣ του Καλλιτεχνικού Επιμελητήριου και απλοί καλλιτέχνες.

Θαυμάσαμε την ομορφιά της κινεζικής τέχνης, που μας προκάλεσε πλήθος από ανθρώπινα συναισθήματα. Υπέβαλε τα δικά της μηνύματα, μέσω της απεικόνισης των παραστάσεων των ανθρωπίνων μορφών, με τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως είναι, η ρυθμική κίνηση, ακρίβεια, λεπτότητα, ένταση γραμμής κ.α.

Εδώ ο καλλιτέχνης με ευαισθησία παρατηρεί και ελέγχει αδιάκοπα τα εσωτερικά του συναισθήματα και αποτυπώνει το επιθυμητό αποτέλεσμα, πάνω στο μετάξι ή στην προκείμενη περίπτωση στο χαρτί, χωρίς να έχει την δυνατότητα διορθώσεων.

Σ΄ένα θρίαμβο της τέχνης του σχεδίου, δίνοντας παράλληλα σημασία στην ανθρώπινη μορφή, αντίθετα με τη δυτική τεχνοτροπία, που κυρίαρχα είναι το χρώμα, η σκιά και η προοπτική.

Στην παρούσα έκθεση κινέζοι καλλιτέχνες απ΄όλη την χώρα απεικόνισαν την αγωνία του ανθρώπου ν΄απαντήσει σε υπαρξιακά ερωτήματα, για την γέννεση του κόσμου, το μυστήριο της ζωής , την εξέλιξη της, καθώς και το μεγάλο πάθος και το σεβασμό για τη φύση, που αποτελεί ενιαίο σύνολο με τον άνθρωπο.

 ΚΙΝΑ Η ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΕΝΩΝΕΤΑΙ Ο ΗΛΙΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΙΧΛΗ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΓΑΛΑΝΟ ΟΥΡΑΝΟ

   Στη φύση της, που όλα συνυπάρχουν, κάνουν κύκλους, λειτουργούν με αρμονία και σε πνεύμα ενότητας της συμπεριφοράς των φυσικών φαινομένων και των ανθρώπων, οι οποίοι με το ένστικτο τους αφουγκράζονται την σιωπή της, μιμούνται, αντιγράφουν, συνεργάζονται ή αντιπαλεύουν.

Όλα, σύμφωνα με την κινεζική φιλοσοφία, που είναι αποτυπωμένη και στους αρχέγονους μύθους της χώρας, η οποία μέσα από την φυσική της απομόνωση λειτούργησε με ασφάλεια και σταθερότητα, χωρίς τίποτε ν΄αλλάζει. Ονομάζοντας την χώρα αυτή Τιεν Χουα (“Κάτω από τους ουρανούς”) ή Στζ Χουα (“Ανάμεσα από 4 θάλασσες”) ή ακόμη Τσουνγκ Κουο (“Το Βασίλειο του Κέντρου”) ή Τσουνγκ Χουα Κουο (“Το Ανθισμένο Βασίλειο του Κέντρου”) ή στο τέλος Τσουνγκ Χουα Μινγκ Κουο (“Το Περίλαμπρο Λαϊκό Κράτος του Ανθισμένου Κέντρου”).

Κίνα, η χώρα που είναι γεμάτη με πράσινο και λουλούδια σε φανταστικά όμορφα εξωτικά τοπία. Με απόκρημνα βουνά, από τα οποία πηγάζουν μεγαλόπρεπα ποτάμια, που πλημμυρίζουν, όπως στο νότο ο Γιανγκ Τσε των 5 χιλιάδων χιλιομέτρων, που στην περιοχή της Σαγκάης είναι πλατύς 5 χιλιόμετρα. Στο βορρά ο Χουαν Χο, ο Κίτρινος Ποταμός με την πλούσια υλή στις μεταβαλλόμενες όχθες του, που χύνεται στη Κίτρινη Θάλασσα και αποτελεί τη κοιτίδα του κινέζικου πολιτισμού. Εδώ οι άνθρωποι πρωτοπάλαιψαν με τα στοιχεία της φύσης, αποξήραναν έλη, πειθάρχησαν υδάτινα ρεύματα, καλλιέργησαν τη γη, δημιούργησαν πολιτισμό. Μέχρι σήμερα εξιστορείται στους λαϊκούς μύθους και παραδόσεις η εξήγηση φυσικών φαινομένων και η δημιουργία του κόσμου όπως:

ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΜΕ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΓΙΑ ΚΑΠΟΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ:

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΝΓΚ ΚΟΥΟ (Του FengYuan)

Ο Πανγκ Κουο υπήρξε ο πρώτος άνθρωπος που προσπάθησε περίπου το 2.224.000 π.Χ να φτιάξει τον κόσμο. Ενώ κοιμόταν στο σκοτεινό χάος, έδωσε μια τσεκουριά στο σκοτάδι και παρουσιάστηκε ο φωτεινός μπλε ουρανός και οι σκοτεινές δυνάμεις δημιούργησαν το εύφορο έδαφος. Όμως ο Παν Κου ευρισκόμενος ανάμεσα της γης και του ουρανού κουράστηκε από τη νέα κατάσταση και η πνοή του μεταμορφώθηκε σε άνεμο και σύννεφο, η φωνή του έγινε κεραυνός, οι φλέβες του ποτάμια, η σάρκα του γη, τα μαλλιά του χλόη και δένδρα, τα κόκαλα του μέταλλα, ο ιδρώτας βροχή και τα έντομα το σώμα του ανθρώπου. Οι πρώτοι βασιλιάδες της χώρας κατά την μυθολογία 18.000 χρόνια πριν ήταν ουράνιοι αυτοκράτορες.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ FUXIKAINEWA(Του ZhuXinChang)

Στις απαρχές της δημιουργίας του κόσμου, μέσα στο χάος έγινε δυνατή έκρηξη και εμφανίστηκε ένα ζευγάρι άνδρα που κρατούσε τροχό σε σχήμα ήλιου και γυναίκας που κρατούσε όργανο σε σχήμα σελήνης. Είχαν ανθρώπινα κεφάλια, ουρές δράκοντα και ανέβηκαν στις κορυφές του ιερού βουνού KunLun, όπου προσευχήθηκαν, ενώθηκαν και γνώρισαν την ευημερία μέσα από τη θεμελιώδη δύναμη της ζωής που είναι το qi(τσι). Ήταν οι αρχαιότεροι πρόγονοι του ανθρώπου και ήρθαν μαζί τους όλοι οι θεοί του ουρανού. Ο μύθος δείχνει τη θεϊκή προέλευση του ανθρώπου και του σύμπαντος.

Ο ΜΕΓΑΣ YU ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ (Του JiPing)

Μετά τη σύγχυση της απαρχής του σύμπαντος, το ανθρώπινο πνεύμα ήταν σε εγρήγορση και συν το χρόνω τέθηκαν οι βάσεις για τη δημιουργία της κοινωνικής ζωής. Μετά τον Fuxi, ο Σινκ Μουν ανέπτυξε το εμπόριο και τη βοτανοθεραπεία, κατόπιν ο σοφός Γιαο, τελευταίος ο Σουν που κυρίως κατασκεύασε αντιπλημμυρικά έργα και δημιούργησε λίμνες. Διάδοχος του ο Γιου που δημιούργησε το 3000 π.Χ την Δυναστεία των Χσια, που σημαίνει “Πολιτισμένος”.

Στον πίνακα ο αυτοκράτορας Γιου περιοδεύει στη Κίνα και σε μυστηριώδης χώρες. Συμβολίζει την επιθυμία του ανθρώπου να γνωρίσει των έξω κόσμο.

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΟΡΕΣ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑ YAN(Του MaXiaojuan)

Ο αυτοκράτορας Huangστα ταξίδια του γνώρισε την έξυπνη και όμορφη πριγκίπισσα LeiZu, από την οποί έμαθε την καλλιέργεια και επεξεργασία του μεταξοσκώληκα. Πέθανε από υπερκόπωση και μετά το θάνατο της ονομάστηκε Shi,” πρωτοπόρος της σηροτροφίας. Ο μύθος συμβολίζει την εξέλιξη του ανθρώπινου βίου μέσα από την σοφία των προγόνων.

Η LEIZUΔΙΔΑΣΚΕΙ ΤΗΝ ΥΦΑΝΣΗ ΜΕΤΑΞΙΟΥ (Του FanYibing)

Μέσω του παρακάτω μύθου φαίνεται η διεργασία μέχρι την ανάπτυξη της σηροτροφίας. Ο αυτοκράτορας Huang στα ταξίδια του συνάντησε και παντρεύτηκε τη πριγκίπισσα LeiZu που του δίδαξε τη τέχνη της σηροτροφίας.

Ο LINGLUN ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ (Του LiNaizhou)

Ο αυτοκράτορας Huangδιέταξε τον αξιωματικό της μουσικής LingLun να δημιουργήσει μελωδική μουσική. Αυτός ανέβηκε στο βουνό KunLun αφουγκράστηκε τους ήχους της φύσης, άκουσε το κελάηδισμα του πουλιού φοίνικα και έφτιαξε 12 κανόνες ήχου, όμοιου με του 5 τόνους αυλού μπαμπού της κοιλάδας Xiegu.

Ο GANGJIΕΠΙΝΟΕΙ ΤΟΥΣ ΚΙΝΕΖΙΚΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ (Του LiangChuan)

Επί αυτοκράτορος Huang ο GangJi εμπνεύστηκε από τα ίχνη στο χιόνι που άφησαν πουλιά και ζώα και χρησιμοποίησε από αυτά κάποια σύμβολα, τα οποία δημιούργησε, για να καταγράφει γεγονότα. Μαζί με τον Jusong δημιούργησε ολόκληρο σύστημα ιδεογραμμάτων με αυτή τη βάση. Ο μύθος δείχνει τη σημαντικότητα του μεγάλου σχολείου που είναι η φύση.

Η ΕΠΟΥΛΩΣΗ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ ΑΠΟ ΤΗ NEWA(Του XiAxing)

Παραμονή του χειμερινού ηλιοστασίου από σεισμούς φούσκωσαν και πλημμύρισαν οι ποταμοί. Τότε βοήθησε η θεά Newaμετατρέποντας τις κολοκύθες σε βάρκες. Όταν παρουσιάστηκε τρύπα στον Β.Δ ουρανό η Newa επέλεξε πέτρες από το βουνό TaiHang με τα 5 χρώματα πράσινο, κόκκινο, λευκό, μαύρο και κίτρινο για να κλείσει το άνοιγα του ουρανού.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΜΕΤΕΤΡΑΠΗ ΣΕ ΠΕΤΡΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΣΥΖΥΓΟ ΤΗΣ (Του ZhouWeizhong)

Ο Μέγας Yu βοήθησε στην αντιμετώπιση πλημμυρών του Γιανκ Τσε. Γνώρισε και παντρεύτηκε μια όμορφη γυναίκα την Nujiao. Την 4η ημέρα του γάμου την εγκατέλειψε και μετέβη για την αντιμετώπιση πλημμυρών. Η γυναίκα του έγινε άγαλμα περιμένοντας τον. Ο μύθος εξυμνεί την ανιδιοτελή προσφορά του Yu στην ανθρωπότητα.

Ο ΜΕΓΑΣ YU ΔΑΜΑΖΕΙ ΤΙΣ ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ (Του LiangChuan)

Ο Yu γιος τουGun ν διετάχθη από τον Shun να αναλάβει το έργο της αντιμετώπισης πλημμυρών. Ο Yu κατάφερε να νικήσει το θηρίο με τα εννιά κεφάλια το Xiangliu, που συνόδευε και υπάκουε στο θεό του νερού GongGong, που πάλεψε με το Yu.

Ο FUXIΕΠΙΝΟΕΙ ΤΟ ΔΙΧΤΥ (Του ZangPeicheng)

Ο Fuxiεμπνευσμένος από τον ιστό της αράχνης έφτιαξε δίχτυ ψαρέματος από περικοκλάδες και αργότερα άρχισαν οι άνθρωποι να υφαίνουν αντίστοιχα δίχτυα.

ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ ΚΑΙ ΟΙ 8 ΗΛΙΑΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ (Του ShiXiaojie)

Κάθε βασίλειο στην αρχαία Κίνα παρατηρούσε επιστημονικά κάποιο μετεωρολογικό φαινόμενο, όπως το βασίλειο Huang τα σύννεφα, το βασίλεια Yanτη φωτιά, το Shaohao την κίνηση των υδάτων κ.α. Ο Fuxi κάλεσε όλους του βασιλείς ν΄αποτυπώσουν τις εποχιακές αλλαγές σε ημερολόγιο. Ο Shaohao κάλεσε 4 πουλιά το μπλε, το σκούρο και το αετομάχο και παρουσίασε το ημερολόγιο των πτηνών. Ο μύθος δείχνει τη σχέση ανθρώπου και φύσης.

Ο ΑΝΟΗΤΟΣ ΓΕΡΟΣ ΠΟΥ ΞΕΡΙΖΩΝΕ ΤΑ ΒΟΥΝΑ (Του ZangPeicheng)

Ένας γέρος Yugong(ανόητος) ζούσε στα βουνά και επειδή εμποδιζόταν στη διακίνηση του αποφάσισε να τα ξεριζώσει και άρχισε να σκάβει μαζί με όλη την οικογένεια του. Ένας σοφός γέρος πήγε να τον σταματήσει και αυτός απάντησε: “Μετά από πολλές γενιές αυτό θα επιτευχτεί”. Ο θεός εντυπωσιάστηκε από την αποφασιστικότητα του και έβαλε δυο γίγαντες να το μετακινήσουν. Ο μύθος δείχνει τη δύναμη της διαδοχής των δυο οικογενειών.

Ο SHENNONGΔΟΚΙΜΑΖΕΙ ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΕΣ ΒΟΤΑΝΑ (Του HongJiang)

Για να αντιμετωπιστεί η πανούκλα ο ShenNong ταξίδεψε συλλέγοντας βότανα και ελέγχοντας την τοξικότητα τους. Όμως πέθανε από το βότανο “Ιασμος του Επίχαρου”. Εδώ φαίνεται η αυτοθυσία και η βοήθεια της βοτανοθεραπείας.

ΟΙ ΜΑΓΙΚΟΙ ΣΠΟΡΟΙ (Του ZangGuangli)

Ο αυτοκράτορας οδήγησε το λαό του να βρει σπόρους. Το πτηνό φοίνικας έστειλε τα σιτηρά με τα εννιά στάχια και οι άνθρωποι επέλεξαν τα πέντε δημητριακά, που μπορούν να καλλιεργηθούν παντού. Ο μύθος αντανακλά τη πρόοδο της αγροτικής παραγωγής μέσα από το πνεύμα συνεχούς προσπάθειας.

Ο ΒΟΪΔΟΛΑΤΗΣ ΚΑΙ Η ΥΦΑΝΤΡΑ (Του HanShuo)

Η κόρη του ουρανού Zhin αγάπησε και παντρεύτηκε έναν βοσκό κρυφά από τον πατέρα της. Όταν το πληροφορήθηκε αυτός την πήρε πίσω στον ουρανό, στον οποίο δημιούργησε ποτάμι αξεπέραστο. Ο θεός βλέποντας την αγάπη τους επέτρεψε να συναντώνται μια φορά το χρόνο. Ο μύθος δείχνει τη σχέση των ανθρώπων της υπαίθρου με τους αστερισμούς.

 

Ο FUXI ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ 8 ΤΡΙΓΡΑΜΜΑ (Του ShiXiaojie)

Ο Fuxi παρατηρώντας τη φύση δημιούργησε το χάρτη “Μπαγκουα” με τα 8 τρίγραμμα, που διαφωτίζονται από λευκά και μαύρα μοτίβα σ΄ένα άλογο με κεφάλι δράκου, αποκαλύπτοντας τη βασική αρχή της αέναης κίνησης μεταξύ Γιν και Γιανκ και του σύμπαντος. Τα 8 Τρίγραμμα καταγράφηκαν στο παλαιότερο “Βιβλίο των Αλλαγών”.

Τα μυστικά Τρίγραμμα ή 8 Κουα η κινεζική μεταφυσική τα συνταιριάζει με τα στοιχεία των στοιχείων της φύσης. Αναφέρονται στο Ι Κινγκ, το οποίο κατά παράδοση έγραψε ένας από τους ιδρυτές της Δυναστείας των Τσου, ο Γιενγκ Γιανγκ και αναφέρεται από τις απαρχές της ιστορίας και τον Fuxi που επινόησε τα Τρίγραμμα. Καθένα από τα οποία αποτελείται από τρεις γραμμές, όπου οι συνεχείς παριστάνουν το Γιανκ το αρσενικό, το θετικό ενεργητικό και ουράνιο στοιχείο του φωτός και της ζωής. Ενώ το Γιν το αρνητικό, παθητικό, επίγειο, του ψύχους και θανάτου.

Οι δυο κύριες κατευθύνσεις του Κομφουκιανισμού το Γιν και το Γιανκ αποτελούν το δυαδικό σύστημα, στο οποίο πολλαπλασιάζεται ο αριθμός των σημείων μέχρι 64 συνδυασμούς, όπου ο καθένας τους αντιστοιχεί σε ένα νόμο της φύσης. Επιστήμες και ιστορία περιλαμβάνονται στο παιχνίδι της αλλαγής των συνδυασμών. Ο μύθος εξερευνά την προέλευση των πάντων και την τάξη και αρμονία του σύμπαντος.

   Τα πολλαπλά μηνύματα που απέπνεαν τα έργα της έκθεσης πλούτισαν τη γνώση μας και θα συντροφεύουν ευχάριστα τη σκέψη μας.

Συγχαίρουμε το Καλλιτεχνικό Επιμελητήριο για τις αξιόλογες διαπολιτιστικές συνεργασίες του, που αναπτύσσουν δεσμούς φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων λαών με τη χώρα μας, όπως στη προκειμένη περίπτωση με τη Κίνα.

   Ευχόμαστε καλή συνέχεια για την ευόδωση των υψηλών στόχων του, καθώς και η έκθεση να είναι καλοτάξιδη.